Nabożeństwo
„Godzina Odpowiedzialności i Misji” podczas dni wspólnoty Oazy
Żywego Kościoła 2007 „Idźcie i głoście...” nawiązuje do Objawień
Fatimskich z roku 1917. Te wydarzenia, których 90. rocznicę
obchodzimy w tym roku, umacniały naszą chrześcijańską nadzieję wobec
totalitaryzmów XX wieku, szczególnie na nawrócenie Rosji. Stały się one
także inspiracją dla ks. Franciszka Blachnickiego przy podejmowaniu
zarówno Krucjaty Wstrzemięźliwości (1957-1960), jak i Krucjaty
Wyzwolenia Człowieka (1979). Oparta o teologię wyzwolenia
Krucjata, wynikająca z przesłania Jana Pawła II zawartego
w encyklice Redemptor Hominis, nawiązywała także do strategii
walki duchowej o człowieka zarysowanej w programie fatimskim:
Niepokalana, modlitwa, nawrócenie, pokuta, ofiara. Wydarzenia stanu
wojennego i pielgrzymka do Fatimy w styczniu 1982 roku stały się
dla Sługi Bożego nowym impulsem do podejmowania inicjatyw wyzwolenia
społecznego, poczynając od Krucjaty Wyzwolenia Człowieka. Do
nabożeństwa należy przygotować znaki towarzyszące opisane poniżej
(Biblia lub Ewangeliarz, figura lub obraz Niepokalanej, różaniec,
fioletowa stuła i klęcznik-konfesjonał). Nie wolno zapomnieć, by
także podczas nabożeństwa były dostępne deklaracje KWC. Należy zadbać
też o rozprowadzanie Eleuterii. Lektor Pisma Świętego powinien
mieć na sobie albę. Wszystkie osoby mające jakieś zadanie w prowadzeniu
nabożeństwa powinny brać udział w procesji wejścia. Diakon lub lektor w procesji wejścia wnosi Ewangeliarz na odpowiedni pulpit eksponujący Księgę lub na ołtarz. Lektor tekstów ks. Blachnickiego - może być w stroju świeckim, jeśli jest klerykiem to w sutannie. Nie podajemy propozycji śpiewów, prosimy, aby osoby odpowiedzialne za nabożeństwo dobrały odpowiednie tematycznie śpiewy.
PROCESJA WEJŚCIA Śpiew.
OBRZĘDY WSTĘPNE C: W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. W: Amen. C: Pan z Wami. W: I z duchem twoim.
WPROWADZENIE C:
W roku bieżącym obchodzimy 90-lecie objawień Matki Bożej w Fatimie.
Należą one do tych wydarzeń w życiu Kościoła Powszechnego, które
ukierunkowały naszą pobożność, stały się źródłem nadziei w XX wieku,
tak bardzo zranionym totalitaryzmami Wschodu i Zachodu, wojnami,
ludobójstwami. Jan Paweł II, a także Benedykt XVI, rozpoczynając
swą posługę przywoływali słowa Chrystusa „Nie lękajcie się!” jako
program ewangelicznego wyzwolenia dla współczesnych chrześcijan. Objawienie
otrzymane przez pastuszków - fatimskie dzieci - z jednej strony
zawiera przesłanie o Maryi - Niewieście Zwycięskiej: „w końcu moje
Niepokalane serce zwycięży”, z drugiej zaś wytycza elementy
duchowej strategii, która ma doprowadzić do zwycięstwa. Ks. Franciszek
Blachnicki podejmując swe życiowe zadanie - służbę wyzwolenia człowieka
- był wyraźnie natchniony przez objawienia fatimskie. W Liście z Fatimy przysłanym w styczniu 1982 roku ks. Franciszek Blachnicki pisze: „Maryja
w Fatimie wyraźnie ukazuje się jako znak wielki na niebie (Ap 12, 1),
jako Niewiasta obleczona w słońce (tamże), która prowadzi walkę ze
smokiem. Maryja wyraźnie mówi o walce, staje na czele walczących,
daje obietnicę ostatecznego zwycięstwa: W końcu moje Niepokalane Serce
zwycięży. [...] To, co się dokonało [w ostatnich latach]
w Polsce i co trwa w swoich skutkach, to ostateczna
konfrontacja dobra i zła. [...] Wydaje się [...], że orędzie
fatimskie może nam dopomóc do jaśniejszego uświadomienia sobie zasad
strategii duchowej walki na chwilę obecną. Skoro Polska znalazła się
w samym centrum tej walki, której przewodzi Niepokalane Serce Maryi,
musimy dziś szczególnie, my - Polacy, wsłuchać się w orędzie
z Fatimy. Dlatego podsumowując powyższe refleksje inspirowane
przez spotkanie z Fatimą, możemy sformułować pięć następujących
zasad dla naszego działania w obecnej sytuacji”.
- Prawda nas wyzwoli
- „Oddajcie się mojemu Niepokalanemu Sercu”
- „Módlcie się o nawrócenie grzeszników”
- „Czyńcie pokutę”
- „Składajcie ofiary”
Za
chwilę będziemy słuchać tych zasad, związanego z nimi Słowa Bożego
oraz wezwań ks. Franciszka Blachnickiego zawartych w Liście
z Fatimy. Medytacji towarzyszyć będą odpowiednie do tematu znaki.
KOLEKTA (z mszy o NMP w okresie wielkanocnym). Módlmy
się. Boże, Ty zesłałeś Ducha Świętego na Apostołów modlących się
z Maryją, Matką Jezusa + spraw za jej wstawiennictwem, abyśmy
wiernie Tobie służyli * i rozszerzali Twoją chwałę słowem
i przykładem. Przez naszego Pana...
Komentator: Wezwanie 1 - Prawda nas wyzwoli. Procesja z Ewangeliarzem na ambonę. Alleluja. Błogosławiona jesteś, Panno Maryjo: Zachowałaś słowa Boże I rozważałaś je w sercu swoim. Alleluja. (LM VII 67*) Czytanie biblijne I (J 8, 31 -32.34-36) Z Listu z Fatimy ks. Franciszka Blachnickiego: „Musimy
wyzwolić się sami wewnętrznie od zakłamanego obrazu rzeczywistości,
który zewsząd jest nam sugerowany, szczególnie przez środki społecznego
przekazu. Dając wiarę kłamstwu, jesteśmy rozbrajani i oddajemy się
w niewolę! Musimy być czujni i mieć odwagę popatrzeć prawdzie w
oczy, aby widzieć, z jakim przeciwnikiem mamy do czynienia. Musimy
zdemaskować kłamstwo i nazywać rzeczy po imieniu w świetle wiary
i w perspektywie nadprzyrodzonej, bo tylko ona ostatecznie jest w
pełni słuszna. Gdzie tylko możemy, otwierajmy ludziom oczy, aby
oceniali sytuację w prawdzie!”
Komentator: Wezwanie 2 - Oddajcie się mojemu niepokalanemu sercu. Wniesienie
znaku Niepokalanej: figury fatimskiej, figury Niepokalanej Matki
Kościoła z Kopiej Górki lub innego dużego obrazu czy figury.
Czytanie biblijne II (Ap 11, 19a. 12, 1)
Z Listu z Fatimy ks. Franciszka Blachnickiego: „Strategia
każdej walki domaga się koncentracji wokół tego, kto jest
najsilniejszy, kto stanowi centrum mocy i oparcia dla wszystkich.
Niepokalana - to realne zwycięstwo nad grzechem, to Człowiek w pełni
wyzwolony, to odkupienie objawione najpełniej w swoim owocu. Dlatego w
tej duchowej walce, którą prowadzimy, musimy znaleźć oparcie w Tej,
która już jest zwycięstwem. Niepokalana jako Człowiek Wyzwolony nie
pozwoli nam też zapomnieć o właściwym celu naszej walki,
o tym, co w niej stanowi zwycięstwo! Zwycięstwo to nie zniszczenie
przeciwnika mocą większą od niego, ale uratowanie i wyzwolenie
Człowieka! [...] Oddając się Niepokalanej uczestniczymy
w rzeczywistości odkupienia już dokonanego przez Chrystusa. Stańmy
się narzędziem Niepokalanej i Jej rycerstwem jak uczył nas św.
Maksymilian Kolbe.”
Komentator: Wezwanie 3 - Módlcie sie o nawrócenie grzeszników. Wniesienie różańca - dużego, może być procesyjny.
Czytanie biblijne III (1 Tes 5, 14-15.19-22) Z Listu z Fatimy ks. Franciszka Blachnickiego: „Kluczowym
słowem fatimskiego orędzia jest słowo nawrócenie. Nawrócenie jest tutaj
równoznaczne ze słowem zwycięstwo. Celem walki nie jest zniszczenie
przeciwnika, ale jego uratowanie przez nawrócenie! [...] Tylko
Bóg może nawrócić serce człowieka. Dla Boga nie ma nic niemożliwego,
nie wolno nam wątpić w możliwość nawrócenia każdego grzesznika. Bóg dla
nawrócenia grzeszników chce się posłużyć naszymi modlitwami. Modlitwa
jest więc pierwszą i zasadniczą formą tej duchowej walki. Musi to
być modlitwa wielkiej wiary i ufności, prosząca Boga
o rzeczy, które mogą nam się wydawać niemożliwe. Maryja poleca nam
szczególnie i usilnie modlitwę różańcową. Ma ona także dla nas moc
wyzwalającą, bo wprowadza nas - przez rozważanie tajemnic naszej wiary
- w prawdę i rzeczywistość Bożego działania w świecie”.
Komentator lub celebrans: Nim
przejdziemy do medytacji następnych zasad strategii duchowej
wyznaczających zasady naszej walki, posłuchajmy tych, którzy dadzą
świadectwo o Bożym działaniu, o owocach Krucjaty Wyzwolenia
Człowieka w ich życiu.
Następują krótkie świadectwa przeplatane
krótkim śpiewem. Świadectwa powinny być dobrze przygotowane. Powinny
dotyczyć spraw, do których świadczący mają już czasowy
i emocjonalny dystans. Nie należy prosić o publiczne
świadectwo osób świeżo przeżywających jakieś osobiste czy rodzinne
problemy. Komentator: Wezwanie 4 - Czyńcie pokutę. Wniesienie fioletowej stuły.
Czytanie biblijne IV (Rz 6, 8-14)
Z Listu z Fatimy ks. Franciszka Blachnickiego: Z modlitwą
musi iść w parze pokuta, czyli metanoia, przemiana życia. Innymi
słowy, musimy sami siebie coraz bardziej wyzwalać, czyli poddawać swoje
życie wymaganiom prawdy. Wtedy [...] będziemy mogli sami wyzwalać
naszych braci.
Nie możemy walczyć zwycięsko i być
narzędziem Niepokalanej, skoro sami jesteśmy zniewoleni przez grzech!
Musimy odwrócić się od grzechu, od wszelkich przejawów swojego egoizmu.
W ten sposób wyzwalając siebie łączymy się coraz pełniej
z Niepokalaną i stajemy się zdolni do wyzwalania innych.
Musimy jako naród szczególnie wyzwalać się z niewoli alkoholizmu,
zabijania poczętego życia i pokutować za te grzechy, bo one są
przyczyną dopuszczenia przez Boga nieszczęść.
Celebrans główny wygłasza kazanie. Myśli do kazania:
- Zakłamanie w dzisiejszym „wolnym świecie”: manipulacja, propagowanie nieodpowiedzialnego stylu życia.
- Dziś będąc zewnętrznie społeczeństwem wolnym straciliśmy czujność, czy jest nam przekazywana prawda.
- Jesteśmy
wezwani hasłem Roku: ”idźcie i głoście...” - czy jesteśmy
świadomi, że „człowiek naszych czasów chętniej słucha świadków, aniżeli
nauczycieli, a jeśli słucha nauczycieli, to dlatego, że są
świadkami” (EN 41).
- Ks.
Franciszek Blachnicki wśród podstawowych charyzmatów Ruchu
Światło-Życie wymienia „Charyzmat ewangelii wyzwolenia, czyli charyzmat
głoszenia Ewangelii z mocą”:
„W zrozumieniu, że istotą
ewangelizacji jest głoszenie radosnej nowiny o odkupieniu
i wyzwoleniu człowieka we wszystkich wymiarach jego aktualnej
egzystencji - leży źródło jej atrakcyjności, mocy i skuteczności.
Ewangelizacja, która pomija aktualne problemy dręczące człowieka
i nie ukazuje drogi do ich rozwiązania, która porusza tylko
uczucia i postuluje ucieczkę od życia, nie pociągnie współczesnego
świata, którego centralnym problemem jest problem wyzwolenia człowieka.
Dostrzeżenie istotnego, wewnętrznego związku pomiędzy ewangelizacją
a wyzwoleniem jest szczególnym charyzmatem Ruchu Światło-Życie, co
wyraża się w różnych podejmowanych inicjatywach, jak Krucjata
Wyzwolenia Człowieka i Ruch Prawda - Krzyż - Wyzwolenie” (List
z Boliwii). - Maryja w rocznicę objawień fatimskich uratowała życie Jana Pawła II, o czym on sam tak pisze:
„Macierzyńska
dłoń kierowała biegiem kuli i Papież (...) w agonii (...)
zatrzymał się na progu śmierci. Fakt, iż macierzyńska dłoń zmieniła
bieg śmiercionośnego pocisku, jest tylko jeszcze jednym dowodem na to,
że nie istnieje nieodwołalne przeznaczenie, że wiara i modlitwa to
potężne siły, które mogą oddziaływać na historię, i że ostatecznie
modlitwa okazuje się potężniejsza od pocisków, a wiara od dywizji”. - Krucjata
Wyzwolenia Człowieka to przede wszystkim program wyzwolenia od tego, co
uwłacza ludzkiej godności (tekst na deklaracji KWC). Zakłamanie rodzi w
człowieku lęk, lęk przed prawną ochroną każdego życia - od poczęcia do
naturalnej śmierci, który wiedzie go ku zabijaniu nienarodzonych, lęk
przed bezalkoholowym stylem życia, lęk przed samoograniczeniem się dla
dobra innych, lęk przed odważnym postulowaniem wyzwolenia przez prawdę.
Komentator: Wezwanie 5 - Składajcie ofiary. Znak towarzyszący temu wezwaniu - po czytaniach złożymy na ołtarzu deklaracje Krucjaty Wyzwolenia Człowieka.
Czytanie biblijne V (Rz 12, 1-2)
Z Listu z Fatimy ks. Franciszka Blachnickiego: „Dając
bez lęku świadectwo prawdzie, bądźmy gotowi przyjąć na siebie
cierpienia i prześladowania. Ofiarujmy je z gotowością
przebaczenia za tych, którzy są ich sprawcami! Wtedy jesteśmy
najsilniejsi miłością. Wtedy zwyciężamy przez Krzyż - tak, jak
zwyciężył Chrystus. W ten sposób, przyjmując i wypełniając
Orędzie Fatimskie w naszej aktualnej sytuacji, wejdziemy na drogę
pełnego zwycięstwa. Nie zwyciężymy, jeżeli gwałtowi przeciwstawimy
gwałt, ale zwyciężymy zło dobrem! Członkowie Ruchu Światło-Życie
powinni szczególnie przyjąć ten program i realizować go w swoich
wspólnotach i rodzinach oraz zachęcać innych do przyłączenia się
do tej drogi. Niepokalana, Matka Kościoła niechaj Was strzeże i zachowa w jedności ze Swoim Synem w Duchu Świętym”.
PRZYSTĄPIENIE DO KRUCJATY WYZWOLENIA CZŁOWIEKA Znakiem
przyjęcia przez nas misji głoszenia Ewangelii z mocą będzie
złożenie deklaracji. Celebrans zachęca do wyrażenia odpowiedzialnej
miłości wobec młodzieży oraz ludzi poddanych niewoli alkoholizmu lub
innych uzależnień poprzez składanie deklaracji i odnowienie
wcześniej złożonych zobowiązań. Osoby składające deklaracje idą
środkiem wzdłuż szpaleru członków KWC, którzy stoją
z wyciągniętymi rękoma w geście modlitwy wstawienniczej. Śpiew: Serce wielkie nam daj, Ex nr 502 Po zakończeniu procesji z deklaracjami wszyscy wspólnie odmawiają MODLITWĘ KRUCJATY WYZWOLENIA CZŁOWIEKA:
UWAGA!
Zanim wszyscy zaczną odmawiać modlitwę, można przypomnieć, iż
w Modlitwie Krucjaty nie wstawiamy imienia obecnego Papieża
Benedykta XVI zamiast Jana Pawła II. Zamiast „z oddanym Ci
całkowicie papieżem Janem Pawłem II” należy odmawiać: „z oddanym
Ci całkowicie sługą Bożym Janem Pawłem II”. W modlitwie tej nie
wymienia się bowiem imienia papieża jako znaku jedności Kościoła (jak
ma to miejsce w kanonie mszy św.). Wskazuje ona na osobę Jana Pawła II,
który swoją postawą całkowitego oddania Maryi zainspirował nas do
podjęcia KWC. Na razie w powszechnym użyciu są jeszcze dotychczasowe
formularze; obecnie już rozpowszechniamy nowe. Może niedługo będziemy
znów zmieniać i odmawiać „...z błogosławionym (świętym) Janem
Pawłem II”. Oby jak najrychlej!
ZAKOŃCZENIE - błogosławieństwo
Śpiew na zakończenie: My chcemy życia lub piosenka roku.
|
|